wtorek, 29 maja 2012

Wskazówki do pracy z dzieckiem leworęcznym

Specjalne potrzeby edukacyjne dotyczą także dzieci leworęcznych. Co o leworęczności powinien wiedzieć nauczyciel pracujący z dziećmi z klas I–III szkoły podstawowej? Jak pracować nad kształtowaniem u dziecka umiejętności grafomotorycznych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej? Warto poznać podstawowe zasady.




Kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas pisania:
  • obie stopy oparte o podłogę,
  • przedramiona oparte o stół,
  • plecy wyprostowane,
  • tułów oddalony od ławki tak, by dziecko miało swobodę ruchów rąk,
  • sąsiad w ławce siedzi po prawej stronie,
  • światło padające na zeszyt powinno być z przodu lub z prawej strony,
  • optymalne miejsce dla ucznia to środkowy rząd. 
 Właściwe ułożenie zeszytu:
  • zeszyt w pewnej odległości od ciała i dolnego brzegu ławki,
  • ukośne nachylenie zeszytu w prawą stronę – lewy górny róg skierowany ku górze, prawy górny ku dołowi,
  • zeszyt powinien leżeć nieco na lewo od osi ciała.
 Sposób trzymania pióra:
  • chwyt powinien być poprawny – trzema palcami lewej ręki (kciuk i lekko zgięty palec i wskazujący trzymają pióro, a środkowy podpiera),
  • ręka trzymająca pióro powinna znajdować się ok. 2 cm od powierzchni zeszytu,
  • w pierwszych miesiącach nauki pisania wskazane jest pisanie ołówkiem, a następnie piórem lub dobrym długopisem (można użyć plastykowej nakładki lub „trójkątnego” ołówka).
 Prawidłowy układ dłoni, nadgarstka i przedramienia:
  • dłoń wraz z nadgarstkiem stanowi przedłużenie ramienia,
  • brzeg dłoni, nadgarstka i ramię powinny być cały czas oparte o stół i zeszyt,
  • koniec pióra skierowany ku lewemu przedramieniu w połowie odległości między ramieniem a łokciem,
  • przedramię ręki piszącej prostopadłe do liniatury zeszytu,
  • dłoń i palce trzymające pióro powinny być poniżej liniatury zeszytu tak, by nie zasłaniać pisanego tekstu.

Organizacja ruchów pisania:
  • prawidłowe zapisywanie liter zgodnie z obowiązującym wzorcem z uwzględnieniem kolejności i kierunku ruchów,
  • płynne przesuwanie ręki od lewej strony do prawej (progresja duża),
  • opanowanie ruchów progresji małej (pisanie bez odrywania ręki),
  • przesuwanie ręki z końca jednej linijki do początku drugiej (ruch zwrotny dłoni i przedramienia bez odrywania łokcia),
  • przesuwanie ręki piszącej od lewej do prawej strony bez przekroczenia osi ciała.

Kontrola i regulowanie napięcia mięśniowego:
Napięcie mięśniowe całej ręki powinno być świadomie regulowane i kontrolowane. U osób mających problem z jego kontrolą może pojawić się zbyt silne lub zbyt słabe napięcie. Małe napięcie powoduje słaby nacisk na pióro. Pismo jest mało czytelne, ślad ołówka mało widoczny, linie niepewne, drżące i cienkie.

Natomiast nadmierne napięcie powoduje przybranie nieprawidłowej postawy ciała (zgarbienie), synkinezje (współruchy), unoszenie łokcia i nadgarstka, ograniczenie ruchów, skurcz pisarski. Kurczowe trzymanie narzędzia piszącego i zbyt silny nacisk powoduje powstawanie kleksów, łamanie grafitu, czy stalówki.

W celu uniknięcia powyższych problemów należy zadbać, by dziecko:

  • potrafiło uświadomić sobie i odczuć własne napięcie mięśniowe,
  • świadomie kontrolowało i regulowało napięcie mięśniowe (napięcie i rozluźnienie),
  • ograniczało napięcie mięśni niebiorących udziału w określonej czynności ruchowej.
 Pomocne może być koordynowanie ruchów obu rąk:

  • usprawnianie piszącej ręki,
  • współdziałanie ręki wspomagającej (trzymanie i przesuwanie zeszytu lub kartki).

W pracy z dzieckiem należy uwzględnić ćwiczenia usprawniające współdziałanie oka i ręki:

  • usprawniać przez ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową współdziałanie ruchów ręki piszącej z funkcjami wzrokowymi,
  • rozwijać współdziałanie ręki i oka po tej samej stronie,
  • umożliwić stałe śledzenie wzrokiem czynności pisania.

W pracy z dzieckiem powinny się przewijać różnorodne formy zajęć i ćwiczeń, które usprawniają precyzję, szybkość i koordynację ruchową rąk oraz grafomotorykę.

Nowa funkcja Dokumentów Google ułatwi tworzenie dokumentów

Witajcie !



Nowe narzędzie o nazwie "Badania" znacznie ułatwia wyszukiwanie w internecie informacji przydatnych podczas tworzenia dokumentów. 
Dokumenty Google, poza niedawną integracją z wirtualnym dyskiem Google Drive, zostały właśnie wzbogacone o nową funkcję o nazwie "Badania", której zadaniem jest usprawnienie procesu tworzenia i edytowania wirtualnych dokumentów. Narzędzie jest widoczne z prawej strony okna przeglądarki i pozwala na błyskawiczne wyszukiwanie pożądanych informacji, zdjęć itd.
Wprowadzone rozwiązanie jest bardzo praktyczne i wygodne, ponieważ umożliwia szybkie wyszukiwanie informacji bez konieczności przełączania się pomiędzy kolejnymi zakładkami. Dzięki temu można jeszcze bardziej skupić się na tworzonym tekście i nie odwracać od niego swojej uwagi przez konieczność surfowania w internecie w poszukiwaniu treści niezbędnych do pracy nad dokumentem.

 


Narzędzie "Badania" pozwala na zaznaczenie fragmentu stworzonego przez nas tekstu i natychmiastowe wyszukanie znajdujących się w nim słów kluczowych. Odnalezione w ten sposób wyniki w postaci zwykłych informacji, zdjęć, map czy cytatów można następnie w prosty sposób wstawić bezpośrednio do dokumentu.

Dzięki menu umieszczonym po lewej stronie paska wyszukiwania, istnieje możliwość precyzyjnego wyboru rodzaju treści, które w danym momencie są nam najbardziej potrzebne. Wyniki wyszukiwania mogą zostać zawężone np. do samych zdjęć lub cytatów. Więcej przydatnych funkcji tego narzędzia znajdziecie bezpośrednio na łamach Google.

 Trzeba przyznać, że nowa funkcja Dokumentów Google może okazać się bardzo przydatna. Konieczność ciągłego przełączania się pomiędzy zakładkami podczas tworzenia tekstu nie należy bowiem do najbardziej inspirujących czynności.