wtorek, 29 maja 2012

Wskazówki do pracy z dzieckiem leworęcznym

Specjalne potrzeby edukacyjne dotyczą także dzieci leworęcznych. Co o leworęczności powinien wiedzieć nauczyciel pracujący z dziećmi z klas I–III szkoły podstawowej? Jak pracować nad kształtowaniem u dziecka umiejętności grafomotorycznych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej? Warto poznać podstawowe zasady.




Kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas pisania:
  • obie stopy oparte o podłogę,
  • przedramiona oparte o stół,
  • plecy wyprostowane,
  • tułów oddalony od ławki tak, by dziecko miało swobodę ruchów rąk,
  • sąsiad w ławce siedzi po prawej stronie,
  • światło padające na zeszyt powinno być z przodu lub z prawej strony,
  • optymalne miejsce dla ucznia to środkowy rząd. 
 Właściwe ułożenie zeszytu:
  • zeszyt w pewnej odległości od ciała i dolnego brzegu ławki,
  • ukośne nachylenie zeszytu w prawą stronę – lewy górny róg skierowany ku górze, prawy górny ku dołowi,
  • zeszyt powinien leżeć nieco na lewo od osi ciała.
 Sposób trzymania pióra:
  • chwyt powinien być poprawny – trzema palcami lewej ręki (kciuk i lekko zgięty palec i wskazujący trzymają pióro, a środkowy podpiera),
  • ręka trzymająca pióro powinna znajdować się ok. 2 cm od powierzchni zeszytu,
  • w pierwszych miesiącach nauki pisania wskazane jest pisanie ołówkiem, a następnie piórem lub dobrym długopisem (można użyć plastykowej nakładki lub „trójkątnego” ołówka).
 Prawidłowy układ dłoni, nadgarstka i przedramienia:
  • dłoń wraz z nadgarstkiem stanowi przedłużenie ramienia,
  • brzeg dłoni, nadgarstka i ramię powinny być cały czas oparte o stół i zeszyt,
  • koniec pióra skierowany ku lewemu przedramieniu w połowie odległości między ramieniem a łokciem,
  • przedramię ręki piszącej prostopadłe do liniatury zeszytu,
  • dłoń i palce trzymające pióro powinny być poniżej liniatury zeszytu tak, by nie zasłaniać pisanego tekstu.

Organizacja ruchów pisania:
  • prawidłowe zapisywanie liter zgodnie z obowiązującym wzorcem z uwzględnieniem kolejności i kierunku ruchów,
  • płynne przesuwanie ręki od lewej strony do prawej (progresja duża),
  • opanowanie ruchów progresji małej (pisanie bez odrywania ręki),
  • przesuwanie ręki z końca jednej linijki do początku drugiej (ruch zwrotny dłoni i przedramienia bez odrywania łokcia),
  • przesuwanie ręki piszącej od lewej do prawej strony bez przekroczenia osi ciała.

Kontrola i regulowanie napięcia mięśniowego:
Napięcie mięśniowe całej ręki powinno być świadomie regulowane i kontrolowane. U osób mających problem z jego kontrolą może pojawić się zbyt silne lub zbyt słabe napięcie. Małe napięcie powoduje słaby nacisk na pióro. Pismo jest mało czytelne, ślad ołówka mało widoczny, linie niepewne, drżące i cienkie.

Natomiast nadmierne napięcie powoduje przybranie nieprawidłowej postawy ciała (zgarbienie), synkinezje (współruchy), unoszenie łokcia i nadgarstka, ograniczenie ruchów, skurcz pisarski. Kurczowe trzymanie narzędzia piszącego i zbyt silny nacisk powoduje powstawanie kleksów, łamanie grafitu, czy stalówki.

W celu uniknięcia powyższych problemów należy zadbać, by dziecko:

  • potrafiło uświadomić sobie i odczuć własne napięcie mięśniowe,
  • świadomie kontrolowało i regulowało napięcie mięśniowe (napięcie i rozluźnienie),
  • ograniczało napięcie mięśni niebiorących udziału w określonej czynności ruchowej.
 Pomocne może być koordynowanie ruchów obu rąk:

  • usprawnianie piszącej ręki,
  • współdziałanie ręki wspomagającej (trzymanie i przesuwanie zeszytu lub kartki).

W pracy z dzieckiem należy uwzględnić ćwiczenia usprawniające współdziałanie oka i ręki:

  • usprawniać przez ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową współdziałanie ruchów ręki piszącej z funkcjami wzrokowymi,
  • rozwijać współdziałanie ręki i oka po tej samej stronie,
  • umożliwić stałe śledzenie wzrokiem czynności pisania.

W pracy z dzieckiem powinny się przewijać różnorodne formy zajęć i ćwiczeń, które usprawniają precyzję, szybkość i koordynację ruchową rąk oraz grafomotorykę.

3 komentarze:

  1. Bardzo pomocne wskazówki, nie tylko dla nauczycieli, ale także dla rodziców.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaczynając pracę z dzieckiem leworęcznym trzeba zwrócić uwagę na te wszystkie aspekty ponieważ to znacznie ułatwi dziecku naukę pisania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uważam, że są to pomocne wskazówki dla nauczyciela. Sama jestem leworęczna i muszę stwierdzić ,że kiedyś w ogóle nie zwracano uwagi na kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas pisania oraz na właściwe ułożenie zeszytu czy też sposób trzymania pióra, a jednak są to bardzo istotne elementy, na które należy zwracać uwagę!

    OdpowiedzUsuń